We zijn begonnen met het opnieuw in kaart brengen van de organisatie: wie is er eigenlijk? Hoe lopen de lijnen? En wie vervult sleutelrollen, of zou die moeten vervullen, in het dagelijks proces?
Op basis van die analyse hebben we samen een kernteam samengesteld – mensen uit verschillende afdelingen die het overzicht hebben en ook invloed kunnen uitoefenen.
Met dit kernteam zijn we aan de slag gegaan met een traject van intensieve sessies over leiderschap en samenwerking. We maakten heldere, praktische afspraken over hoe er nu écht goed samengewerkt wordt:
- Niet alleen voor de eigen afdeling zorgen, maar ook het algemeen belang bewaken.
- Wat zijn de prioriteiten voor het bedrijf als geheel?
- Hoe houden we elkaar op de hoogte en hoe spreken we elkaar aan?
Omdat de werkdruk hoog is, was het belangrijk om ook structuur aan te brengen in hoe het team elkaar ontmoet. Zonder overlegstructuur ontstaat al snel miscommunicatie. We hebben dus ook duidelijke afspraken gemaakt over wanneer, hoe en waarvoor het team samenkomt – met ruimte voor afstemming én eigenaarschap.
In een cultuur van aanpakken en doorgaan, is het extra belangrijk om soms even stil te staan. Waar zijn we mee bezig? Wat verwachten we van elkaar? Deze reflectie werd een vast onderdeel van het werk, juist om de groei goed te begeleiden. Nieuwe mensen kennen de ‘waarom’ van vroeger vaak niet – en haken anders snel af.