Skip links

3 tips om de zelfstandigheid van je medewerkers te vergroten

Resultaatgericht organisatieadvies

Ik mag veel optrekken met ondernemers die hun team niet altijd meekrijgen in de ontwikkelingen van het bedrijf. En dan hoor ik regelmatig een aantal veelvoorkomende ‘pijnen’ waarom een team niet goed functioneert. Zoals, medewerkers:

  1. weten niet wat ze moeten doen.
  2. weten niet hoe ze iets moeten doen.
  3. weten niet waarom ze iets moeten doen.
  4. zijn zelf niet in staat bepaalde hindernissen weg te nemen.

Deze 4 redenen waarom mensen onder hun niveau presteren, zijn in de kern leiderschapsverantwoordelijkheden. Hoe jij als leidinggevende daarin medewerkers voorgaat, waar jij de nadruk op legt, wat jij belangrijk vindt is daarin key.

Hoe jij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers welkom heet, is bepalend hoe zij nieuwe collega’s zullen welkom heten. Hoe jij spreekt over je klanten, zal uitmaken hoe je medewerkers over hen spreken.

Net zoals ouders een enorme invloed hebben op hun kinderen. Kinderen kopiëren het gedrag en de woorden van hun ouders. Dit gebeurt allemaal onbewust en we staan er ook niet bij stil.

Als jij bepaalde woorden veel gebruikt dan gaan jouw medewerkers deze ook meer gebruiken. Je hoort als het ware jezelf ook terug spreken.

“Leiderschap heeft alles te maken met het hebben van invloed.”

Als ondernemer ben je ook een leider!

Deze blog gaat over jouw leiderschap. Het heeft alles te maken met het hebben van invloed. Nu hoor ik je misschien denken, dat hoeft allemaal niet zo zwaar. Ik zag als ondernemer een kans in de markt en ben het gewoon gaan doen. En met de tijd is dat in omvang gegroeid. En daarbij, medewerkers hebben toch ook een eigen verantwoordelijkheid. En dat is helemaal waar. Toch is het zinvol om wel stil te staan bij de invloed van jouw eigen houding op het team.

Leiderschap heeft alles te maken met het hebben van invloed. En daarin is het de kunst om mensen te bewegen om jou te volgen.

Mensen pikken onze houding op zoals ze onze verkoudheid oppikken.

Is jouw houding de moeite waard om door aangestoken te worden?

Mensen pikken onze houding namelijk op zoals ze onze verkoudheid oppikken. Bij het C-virus hebben we daar allemaal beeld bij. Door dicht in onze buurt te komen kunnen we ‘besmet’ raken.  Waar jij voor gaat, hoe jij handelt is daarin bepalend voor het klimaat binnen jouw bedrijf.

3 tips hoe je zelfstandigheid van medewerkers kan vergroten.

Wil jij minder met problemen/ brandjes blussen binnen je bedrijf bezig zijn? Wil je de zelfstandigheid binnen je bedrijf vergroten? Dan zijn er drie pijlers die daarin bijdragen en heel erg helpend zijn.

Geef aandacht

Als je nooit tijd uittrekt om medewerkers te ontwikkelen, dan word je gedwongen om tijd uit te trekken voor hun problemen.

 

Het is de kunst om iemands problemen niet gelijk op te lossen. Je denkt dat het sneller is of aardig is, of omdat je denkt dat hij het zelf niet kan. Zonder erbij na te denken geef je tips en advies. Bijvoorbeeld door te zeggen: heb je al geprobeerd om…?

 

Eigenlijk geef je de medewerker op deze manier geen kans om zelf een oplossing te vinden. Sterker nog, de medewerker leert dat als hij een probleem heeft, bij jou als leidinggevende kan aankloppen.

 

Dus als je dan toch problemen tegenkomt onderweg, en je kunt de verleiding weerstaan om het niet gelijk voor hen op te lossen stel dan eens de volgende vragen:

 

  • Is dit een echt probleem?
  • Is het urgent?
  • Is de ware aard van het probleem bekend?
  • Wat verwacht je van mij daarin?

Je zult zien dat je zo een meer actieve medewerker houding vraagt, groei en ontwikkeling stimuleert en op termijn geeft het jouw meer tijd.

Maak afspraken

Veel operationele problemen worden blijvend opgelost met de invoering van een goede regel. Toch merk ik bij veel ondernemers die personeel hebben dat zij daar nog wel eens terughoudend in zijn, dan wel tegengas geven omdat het hun vrijheid zal ontnemen. Ik ben er van overtuigd dat het je juist tijd en ruimte oplevert omdat het je een hele hoop twijfel, gedimdam en discussie bespaard.

 

Het doel van een regel of afspraak is om een duidelijke richting aan te geven en daardoor de organisatie beter te laten draaien.

 

Dus waar je onduidelijkheid ervaart binnen het team, ondervang dat door het maken van afspraken. En handhaaf samen deze afspraken.

Leer sturen op resultaat

En laat daarin los hoe het resultaat bereikt wordt.

Met heldere richting en afspraken medewerkers zelf gaan leren om de ruimte te gaan pakken. Maar dan moet er wel ruimte ontstaan.

Dit zal in eerste instantie onwennig aanvoelen. Geef vertrouwen, laat los. Best uitdagend voor ondernemers die geneigd zijn om altijd alles op te lossen.

Essentieel in de weg naar (en het continueren van) zelfstandigheid, is evaluatie van geleverde resultaten en de weg ernaartoe. Neem de tijd om te kijken hoe zaken zijn aangepakt en wat het resultaat daarvan was. Help medewerkers daarin ook te reflecteren op hun eigen handelen.

Als je nooit tijd uittrekt om medewerkers te ontwikkelen, dan word je gedwongen om tijd uit te trekken voor hun problemen.

LEIDERSCHAPSONTWIKKELING VOOR ONDERNEMERS

Ik hoop natuurlijk dat deze blog je aanzet om met je team aan de slag te gaan. Want weet dat het de moeite waard is. Alles wat aandacht geeft groeit. Misschien zie je ook wel de noodzaak om je leiderschap te trainen maar weet je niet hoe.

En misschien herken je dit?

  • Verloopt het aansturen van je medewerkers soms best lastig?
  • Wil je graag praktische vaardigheden om leiding te geven?
  • Krijg je spanning van situaties in je team en met name hoe je daar mee om kan omgaan?
  • Wil je graag op korte termijn weten wat je kunt doen zodat het weer soepel loopt in je team?

Laten we gewoon eens samen bellen om te kijken hoe ik je kan helpen.

Petri Stalenhoef-Maaskant, auteur van deze blog, eigenaar van het bedrijf PaktDoor sparringpartner voor de MKB-ondernemer. Ik help ambitieuze ondernemers hoe je je teams voor je laat werken in plaats van tegen je, zodat hun bedrijf met succes kan blijven groeien.

Eens verder praten? Je kunt me bereiken via petri@paktdoor.nl

Wat mensen nodig hebben is niet een motto om na te zeggen, maar een voorbeeld om te volgen!