Ik mag veel optrekken met ondernemers die hun team niet altijd meekrijgen in de ontwikkelingen van het bedrijf. En dan hoor ik regelmatig een aantal veelvoorkomende ‘pijnen’ waarom een team niet goed functioneert. Zoals, medewerkers:
- weten niet wat ze moeten doen.
- weten niet hoe ze iets moeten doen.
- weten niet waarom ze iets moeten doen.
- zijn zelf niet in staat bepaalde hindernissen weg te nemen.
Deze 4 redenen waarom mensen onder hun niveau presteren, zijn in de kern leiderschapsverantwoordelijkheden. Hoe jij als leidinggevende daarin medewerkers voorgaat, waar jij de nadruk op legt, wat jij belangrijk vindt is daarin key.
Hoe jij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers welkom heet, is bepalend hoe zij nieuwe collega’s zullen welkom heten. Hoe jij spreekt over je klanten, zal uitmaken hoe je medewerkers over hen spreken.
Net zoals ouders een enorme invloed hebben op hun kinderen. Kinderen kopiëren het gedrag en de woorden van hun ouders. Dit gebeurt allemaal onbewust en we staan er ook niet bij stil.
Als jij bepaalde woorden veel gebruikt dan gaan jouw medewerkers deze ook meer gebruiken. Je hoort als het ware jezelf ook terug spreken.