Personeel motiveren is vaak niet het eerste waar een ondernemer warm voor loopt. Zeker niet als je van nature meer voelt voor deals sluiten, groei realiseren of kansen najagen.
Maar zodra je team groeit, ontkom je er niet aan. Sterker nog: als je team blijft hangen of op halve kracht draait, stokt de hele business.
Een ondernemer zei laatst tegen me: “Ik doe m’n best hoor: complimentjes geven, vrijdagmiddagborrels, zelfs een teamuitje geregeld. Maar ik zie de vonk niet overspringen. Sterker nog, soms lijkt het averechts te werken.”
Herkenbaar? Dan is het tijd om eerlijk te kijken naar wat personeel motiveren wel vraagt – en dat begint niet bij ‘trucjes’, maar bij jou.
Personeel motiveren is geen kunstje
Een team prikt er feilloos doorheen als je motivatie ‘inzet’ als middel om iets van ze gedaan te krijgen.
Ze voelen het als je complimenten geeft terwijl je eigenlijk gefrustreerd bent. Of als je extra vrijheid geeft, maar ondertussen alles toch zelf wil controleren.
Personeel motiveren werkt als het komt vanuit oprechte betrokkenheid. En dat klinkt misschien soft, maar het is keihard leiderschap.
Wat medewerkers willen, is weten waar ze aan toe zijn, waarom hun werk ertoe doet en hoe ze daar een eigen bijdrage aan mogen leveren. En dat zit vaak in dingen die geen geld kosten, maar wel aandacht vragen.