Skip links

Mijn medewerkers pakken geen verantwoordelijkheid!

Een spanning die regelmatig zichtbaar wordt binnen groeiende organisaties: ‘Mijn medewerkers pakken geen verantwoordelijkheid!’ Het lijkt wel hoe meer mensen meewerken in het bedrijf, hoe stroever het loopt. 

Herken je dat? 

    • Je wilt varen op je team, maar je mist betrokkenheid.
    • Medewerkers nemen weinig initiatief en verantwoordelijkheid.
    • Je hebt het gevoel dat je het allemaal aan je medewerkers voor moet doen.
    • Projecten lopen moeizaam en deadlines worden niet gehaald.
    • Er wordt regelmatig langs elkaar heen gecommuniceerd.

De handleiding hoe je teams moet aansturen heb je niet gekregen toen je startte met je bedrijf.

Daarom deze blog en aan het eind een strak aanbod van mij aan jou als ondernemer als je hierop wilt doorpakken.

“Het begint bij jou als leider!”

Dit is geen blog over wat er allemaal mankeert aan je medewerkers. Het is een aanzet om als leider pro-actief in te zetten op het contact met je medewerkers. En dat begint met open te staan voor de ander. Als leider minder te zenden en meer vragen te stellen. De mate waarin medewerkers doen wat er nodig is, heeft alles te maken met hoe jij in contact staat met hen. En dat initiatief ligt bij jou.

“First Connect, than Lead”

Het is cruciaal om in te zetten op de factor ‘mens’ om te blijven excelleren in de markt waarin je actief bent.

Een studie van het Amerikaanse Gallup instituut bevestigt dit ook. Uit deze studie is gebleken dat een competente manager of leider 70% verantwoordelijk is voor de score op medewerkersbetrokkenheid in het team.

PaktDoor Betrokkenheidscyclus

Ik neem je mee in 4 simpele, maar toch effectieve vragen die bijdragen aan de betrokkenheid van je medewerkers. Ze kosten je weinig tijd, maar spelen een belangrijke bijdrage om de verbinding met je medewerkers te verbeteren. Althans, de vragen leiden alleen tot resultaat als je werkelijk geïnteresseerd bent in je medewerkers. De 4 vragen vormen samen de PaktDoor Betrokkenheidscyclus. Hierin worden de 4 vragen met resultaatgebieden schematisch weergegeven, te weten:

  1. Hoe gaat het met je?
  2. Waar word je blij van?
  3. Wat word je focus?
  4. Wat kan ik voor je doen?

Hoe gaat het met je?

Hoe vaak verdiep jij je echt in je medewerkers? Niet een snel inleidend praatje of in de wandelgangen, maar oprechte interesse tonen. De toets doen hoe het echt met iemand gaat? Zit een medewerker er lekker in? Voelt hij zich goed binnen het team? Of heeft hij stress in de privésfeer?

“Betrokkenheid van medewerkers begint bij hoe jij als leider je betrokkenheid toont.”

Veel leiders verbinden onvoldoende met hun medewerkers en daarom falen ze in hun leiderschap. Je hoeft niet uren te investeren om de persoon te zien achter het verhaal. Vragen stellen geeft ruimte aan de professional en de mens die erachter schuilgaat. Een belangrijk basiselement van werken vanuit betrokkenheid.

Waar word je blij van?

Deze vraag stellen in de context van de werkomgeving geeft 2 grote voordelen, te weten:

  1. Het draagt bij aan een beter bedrijfsresultaat. Doen waar je blij van wordt geeft energie en draagt bij aan motivatie. Er zit een verband tussen wat iemand graag doet, het gemak waar dat mee gebeurt en de hoeveelheid werk die hij kan verzetten. Deze medewerkers dragen bij aan een goede sfeer op de werkvloer, wat weer een positieve uitwerking heeft op de bijdrage die zij leveren aan de bedrijfsresultaten. En deze medewerkers zijn minder snel geneigd zich ziek te melden. Het ziekteverzuim is daardoor veel lager = kostenbesparing.
  2. Het maakt medewerkers ambassadeur van je organisatie. De vraag stellen zet medewerkers in hun talent. Zo kunnen zij bijdragen aan de missie van jouw organisatie. Deze medewerkers veranderen vaak vanuit eigen beweging in een ambassadeur. Je kunt ze herkennen aan hun loyaliteit en betrokkenheid en vaak zijn zij een voorbeeld voor andere collega’s. Deze medewerkers vergroten de aantrekkingskracht van je bedrijf.

Wat wordt je focus?

Twintig procent van alle nieuwe medewerkers is binnen 45 dagen alweer vertrokken. We heten ze welkom, stellen ze aan iedereen voor, geven ze een rondleiding in het pand, regelen zelfs nog een mooie bos bloemen en vervolgens zetten we ze op hun plek om hun taak uit te voeren. Succes!!! We laten ze zwemmen totdat we vinden dat ze het niet goed doen en dan zeggen we wat ze allemaal beter en anders hadden moeten doen. Vanuit leiderschap noemen we dit ook wel de 🪓Hakbijl-motivatie theorie🪓.

Start met de vraag: ‘Wat wordt jouw focus in de komende tijd’?

Dit is één van de meest effectieve vragen. Niet alleen bij nieuwe medewerkers. Het biedt op een laagdrempelige manier het toetsingskader aan waarbinnen samengewerkt wordt. Het geeft ruimte om in dialoog afspraken te maken. Afspraken over de komende tijd, verwachtingen te managen en te toetsen of de beelden daarin gelijk opgaan.

“Een kader afspreken stimuleert Initiatief en Eigenaarschap.”

Wat kan ik voor je doen?

Resultaat bereiken door medewerkers de juiste ondersteuning te geven. Dit zal het commitment van medewerkers vergroten. ‘Wat kan ik voor jou doen?’ ‘Wat heb je van mij nodig om aan de slag te gaan?’. De waarde in deze vraag zit in twee elementen:

  1. Je zoomt in op de behoefte van medewerkers
  2. Je geeft een extra handreiking om daarin het beste uit medewerkers te halen.

Deze vraag faciliteert in de prestaties van medewerkers en is soms net het zetje waardoor je medewerkers het vertrouwen geeft om het ‘gewoon’ te gaan doen.

Herhaling van de betrokkenheidscyclus: Hoe gaat het met je? 

En dan ben je onderweg. Er wordt lekker gewerkt en is het heel goed om weer eens de toets te doen hoe het gaat. Misschien is er wat onrust of sluimert er wat op de achtergrond. Regelmatig worden die signalen gemist of overgeslagen. Veel dingen blijven achter slot en grendel, omdat de vraag niet gesteld wordt. Dit heeft invloed op het gevoel van veiligheid en comfort voor medewerkers. Veel leiders zijn bang om de vragen te stellen, uit angst dat er veel gedoe op tafel komt. Maar het tegenovergestelde (beter resultaat/blije mensen) is dus waar. En zo is de betrokkenheidscyclus een voortdurend proces. Het is een continue proces van oprechte verbindingen aangaan en samenwerken, waarbij elementen als connecten, bevragen, afspraken maken, leren, vieren en weer opnieuw connecten belangrijke elementen zijn.

“Veel dingen blijven achter slot en grendel, omdat de vraag niet gesteld wordt.”

PaktDoor aanbod GRATIS

Ik wil je danken voor het lezen (en ik hoop ook toepassen) van mijn vragen/ tips. En ik weet ook hoe het gaat na zo’n reeks tips:

    • Je denkt dat je het ‘nu zelf wel kunt’, maar zijn die 4 vragen alleen nu voldoende om het beste uit je medewerkers te halen?
    • Je bent misschien door mijn blog geïnspireerd, maar dat gevoel vasthouden is toch wel een dingetje.
    • Je ziet de waarden in van de 4 vragen maar loopt tegen praktische of kennisdingen aan waarvan je denkt ‘hoe dan verder?’
    • Je zou met me willen werken, maar je kent me nog niet goed genoeg.

Dan heb ik nu een heel goed en laagdrempelig aanbod voor je.

In een sessie van 1 uur denk ik graag met je mee, geef ik antwoord op je vragen en geef je concrete tips, toegespitst op jouw situatie.

Deze sessie is nu GRATIS te boeken. 

 

Petri PaktDoor

Petri Stalenhoef-Maaskant, auteur van deze blog, eigenaar van het bedrijf PaktDoor is adviseur/ sparringpartner voor de MKB-ondernemer. Ik help bedrijven om concrete stappen voorwaarts te zetten in de ontwikkeling en professionalisering van de organisatie waarbij medewerkers vanuit hun talent samenwerken. Dit doe ik altijd in een goede sfeer, in verbinding, waarbij er altijd wordt gezocht naar de echte verhalen.

Eens verder praten? Je kunt me bereiken via petri@paktdoor.nl