Skip links

Wat een leidinggevende leert van de Netflix-serie New-Amsterdam

How can I help?Laatst keek ik de Netflix serie New Amsterdam. Het gaat over een ziekenhuis waar van alles gaande is en een team wat een enorme werkdruk heeft. De serie start met de komst van een nieuwe directeur. In de eerste personeelsbijeenkomst, waarin iedereen nog wat afwachtend rondkijkt, stelt hij 1 vraag. ‘How can I help’. Zichtbaar verrast weten de medewerkers niet hoe ze moeten reageren en of dat dit een strikvraag is. Totdat een dappere medewerker haar behoefte uitspreekt en de directeur toezegt haar te helpen.

Stel een medewerker komt bij je met een probleem en vraagt je te helpen met dat probleem. Wat doe je? Hoe reageer je dan?

Regelmatig hebben we de neiging om heel snel een antwoord op te geven. Want je medewerker voelt zich machteloos en vraagt om hulp. Twee valkuilen liggen op de loer die jouw als ondernemer veel tijd kosten. In deze blog neem ik je daarin mee.

“How can I help?”

2 valkuilen

2 valkuilen hoe je als leidinggevende kan reageren op een medewerker met een probleem.

De mama

Je reflex om iemand gelijk te gaan helpen. Je wilt het probleem voor de medewerker gelijk oplossen. Je denkt dat het aardig is, of omdat je denkt dat hij het zelf niet kan. Zonder erbij na te denken geef je tips en advies. Bijvoorbeeld door te zeggen: heb je al geprobeerd om…?

Eigenlijk geef je de medewerker op deze manier geen kans om zelf een oplossing te vinden. Sterker nog, de medewerker leert dat als hij een probleem heeft, bij jou als leidinggevende kan aankloppen.

Het effect: Je medewerker wordt passiever en luier dan dat jij wilt. Jij krijgt het drukker en drukker en je medewerker groeit niet.

De macho

Je reflex om iemand gelijk te gaan vertellen wat hij precies moet doen. Dus de neiging om vrij snel te zeggen wat je vindt en ziet. Zonder daarbij altijd rekening te houden met de gevoelens van de ander. Denk aan reacties als: ‘Tja’ wat ik nou gek vind..’ of ‘ Hoe vind je zelf dat het project is gegaan….?’

Zodra je een oordeel uitspreekt naar de ander, kan de ander dat als kritiek opvatten. De gelijkwaardigheid is op dat moment weg. Dit kan als gevolg hebben dat een medewerker precies gaat doen wat je vraagt. Of een medewerker wordt door je reactie opstandig of onzeker.

Het effect: Je medewerker wordt meer passief, haakt af, past zich aan en neemt geen verantwoordelijkheid. Jij als leidinggevende hebt het idee dat je het allemaal voor moet doen, dat je medewerker zich maar aan je vast blijft klampen waardoor je met zoveel dingen tegelijk bezig moet zijn.

Waar laat jij je agenda door leiden?

Hoe kan ik je helpen?

De winst van deze vraag is dat je als leider een klimaat van openheid creeert in plaats van te zeggen wat je vindt/ denkt etc. En dat is heel doeltreffend. Jij als leidinggevende hoeft niets in te vullen, tips te verzinnen etc. Deze vraag maakt dat je een medewerker echt de verantwoordelijkheid geeft voor zijn eigen taak, werkgeluk en gezondheid. Je stelt een medewerker in staat om voor zichzelf te zorgen. En jij als leidinggevende staat er naast, denkt mee, faciliteert waar nodig met het doel om die medewerker zelf zijn of haar taak uit te voeren.

Het levert je meer tijd op, geeft je ruimte om dat te doen, wat jij moet doen en je ontwikkelt een medewerker die verantwoordelijkheid pakt en zelfstandig kan werken. En zo ontwikkel je een team waar je op kunt bouwen en waar je met een gerust hart alles aan kan overlaten.

Doen wat nodig is!

Natuurlijk is het wel eens goed om iemand direct te helpen als hij daarom vraagt of te voorzien in jouw standpunt. Maar wees je bewust van deze valkuilen. Want zo vaak laten we onze gesprekken of agenda leiden door de vragen van buitenaf. Wees je er van bewust dat je altijd een keuze hebt. Je kunt je medewerker helpen, maar je kunt het ook niet doen. Je kunt bijsturen en reageren maar je kunt ook zwijgen. Bewust kiezen en je gedrag af te stemmen op wat nodig is en wat effectief zal zijn voor je medewerker, voor jou en de organisatie. De vraag ‘ Hoe kan je ik helpen?’ helpt jou om die ruimte te creëren om te doen wat nodig is!

Leer hoe jij kunt helpen?

Je begrijpt dat ik deze blog alleen maar op 1 manier kan afsluiten en dat is met de vraag: ‘Hoe kan ik jou helpen?’

Heel concreet bied ik een gratis sessie aan van 1 uur toegespitst op jouw situatie waarin ik graag eens met je optrek, met je meedenk en naar je luister.

Deze sessie is GRATIS te boeken. 

 

Deze blog is gebaseerd op het Mature model.  Een model dat uitgaat van coachend leidinggeven vanuit gelijkwaardigheid. Onlangs heb ik er een interessant en praktisch boek over gelezen met de titel ‘No-nonsense leidinggeven’.

Petri Stalenhoef-Maaskant, auteur van deze blog, eigenaar van het bedrijf PaktDoor is adviseur/ sparringpartner voor de MKB-ondernemer. Ik help ambitieuze ondernemers die door hun medewerkers geremd worden in de groei van hun bedrijf, hoe je je teams voor je laat werken in plaats van tegen je, zodat hun bedrijf met succes kan blijven groeien.

Eens verder praten? Je kunt me bereiken op 06-38083272 of via petri@paktdoor.nl