In deze blog neem ik je mee in wat jij als leidinggevende kunt doen om jouw medewerkers betrokken te houden of hoe jij weer de betrokkenheid van je medewerkers kunt verhogen.
In deze blog neem ik je mee in wat jij als leidinggevende kunt doen om jouw medewerkers betrokken te houden of hoe jij weer de betrokkenheid van je medewerkers kunt verhogen.
Frank werkt nu ongeveer 9 maanden voor bedrijf X waar hij met veel plezier is gestart. Hij kan het met iedereen goed vinden, vindt zijn baan leuk, hij is er ook nog goed in en wordt ook nog eens goed betaald. Maar naarmate de maanden voorbij gaan wordt Frank minder enthousiast. Hij toont weinig initiatief en zijn betrokkenheid neemt af. Sterker nog: nu denkt hij zelfs aan een nieuwe uitdaging.
Wat is er gebeurd? En wat had bedrijf X kunnen doen om dat te voorkomen?
Er zijn aantal terugkerende redenen die de betrokkenheid van medewerkers beïnvloeden, wat ook redenen kunnen zijn waarom medewerkers de organisatie verlaten:
Politiek is wanneer mensen hun woorden en daden kiezen op basis van hoe ze willen dat anderen reageren, in plaats van op wat ze echt denken.
Hoe hard jij als leidinggevende ook je best doet om je team die extra stap te laten zetten. Het lukt je niet. Dat kost je veel inspanning, energie en stress. Hoe krijg jij je medewerkers in beweging zodat ze zich ook betrokken voelen en kunnen voldoen aan de eisen die de klanten en de organisatie vandaag de dag aan ze stelt?
Om een cultuur van betrokkenheid te creëren, waarbij mensen zichzelf durven zijn, moet je ervoor zorgen dat je werkomgeving veilig is. Dat betekent dat mensen niet worden afgebrand die fouten maken. Ook roddel, verwijten en achterklap zijn funest voor het vertrouwen.
We vertellen medewerkers te vaak direct of indirect ‘to keep your mouth shut and your head down.’ Maar daarmee krijg je geen mooie resultaten of een betekenisvolle samenwerking. Geloof dat het de moeite waard is dat wat jij in de samenwerking legt, de ruimte die je medewerkers geeft effect zal hebben in hoe zij zich betrokken zullen voelen.
We vertellen medewerkers te vaak: ‘To keep your mouth shut and your head down’.
Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken en wees eerlijk vanaf het begin van de sollicitatieprocedure.
Zet mensen in hun kracht en laat ze dingen doen die ze graag doen en vaak daardoor goed kunnen.
Laat medewerkers zelf meedenken over oplossingen. Schep duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Communiceer transparant en helder over de mogelijkheden om door te groeien binnen je bedrijf. Dit kan medewerkers extra motiveren.
Het is leuk en goed om (kleine) succes(jes) te vieren.
Laat medewerkers weten dat ze bij jou terecht kunnen in goede en slechte tijden en geef jouw team regelmatig feedback.
Een schouderklopje kan wonderen doen voor de motivatie. Laat je team zich goed voelen over hun werk door hen te tonen dat je hun prestaties waardeert.
Natuurlijk zijn de bedrijfsdoelen belangrijk, maar iemand heeft vaak ook nog een tweede leven.
Om die zelfde reden mag je als organisatie ook focussen op een stukje plezier. Doe eens gek op een vrijdag en haal pizza’s voor de afdeling.
Uiteindelijk zijn er veel manieren om de betrokkenheid te vergroten. Ga daarom op zoek naar die manieren die bij jouw bedrijf passen.
Dus wat had bedrijf X kunnen doen om de betrokkenheid van Frank te verhogen?
Betrokkenheid hangt voor een groot deel ervan af of medewerkers zich verbonden, gehoord voelen en of hun mening er toe doet. Zowel met de missie, de leidinggevende, collega’s als de doelstellingen.
Om betrokkenheid van Frank te verhogen was het dus van belang om de visie, verwachtingen en waarden van de organisatie continue helder te communiceren. Daarnaast had de leidinggevende in gesprek kunnen gaan met Frank over wat er exact van hem verwacht werd en daar op regelmatige basis met hem over te sparren. Oog te hebben voor de persoonlijke ontwikkeling van Frank in combinatie met de doelstellingen van het bedrijf maakt dat betrokkenheid gestimuleerd wordt.
‘De meeste redelijke mensen hoeven in een discussie niet hun zin te krijgen. Ze hoeven alleen maar gehoord te worden en te weten dat er rekening is gehouden met hun input en dat er op is gereageerd.’
Uiteindelijk zorgt de dialoog met elkaar en de manier waarop je daarmee omgaat, ervoor dat je als team verder komt. Of we nu met een walkman, diskette of smartphone zijn opgegroeid. Betrokken medewerkers willen namelijk net zoals jij dat je bedrijf het goed doet en zijn daarmee een belangrijke sleutel tot succes.
Wil jij weer met een betrokken team aan de slag maar weet je niet goed waar je moet beginnen. Wil jij:
Laten we dan eens samen bellen om te kijken hoe ik je hierbij kan helpen.
Petri Stalenhoef-Maaskant, auteur van deze blog, eigenaar van het bedrijf PaktDoor sparringpartner voor de MKB-ondernemer. Ik help ambitieuze ondernemers hoe je je teams voor je laat werken in plaats van tegen je, zodat hun bedrijf met succes kan blijven groeien.
Eens verder praten? Je kunt me bereiken via petri@paktdoor.nl