Skip links

8 tips hoe medewerkers harder gaan lopen

Wereldwijd gezien voelt een alarmerend kleine minderheid van slechts 15% van de medewerkers zich betrokken bij zijn of haar werk. Gallup, een toonaangevend marktonderzoeksbureau op het gebied van economie en human capital, schat de wereldwijde kosten van improductiviteit op een verbluffende €6 biljoen. Zorg voor meer betrokkenheid, luidt het advies.

 

In deze blog neem ik je mee in wat jij als leidinggevende kunt doen om jouw medewerkers betrokken te houden of hoe jij weer de betrokkenheid van je medewerkers kunt verhogen.

Frank had een baan

Frank werkt nu ongeveer 9 maanden voor bedrijf X waar hij met veel plezier is gestart. Hij kan het met iedereen goed vinden, vindt zijn baan leuk, hij is er ook nog goed in en wordt ook nog eens goed betaald. Maar naarmate de maanden voorbij gaan wordt Frank minder enthousiast. Hij toont weinig initiatief en zijn betrokkenheid neemt af. Sterker nog: nu denkt hij zelfs aan een nieuwe uitdaging.

Wat is er gebeurd? En wat had bedrijf X kunnen doen om dat te voorkomen?

Waarom medewerkers de organisatie verlaten?

Er zijn aantal terugkerende redenen die de betrokkenheid van medewerkers beïnvloeden, wat ook redenen kunnen zijn waarom medewerkers de organisatie verlaten:

  • De functie of werkplek is niet zoals verwacht
  • Mismatch tussen functie en persoon
  • Te weinig coaching en feedback
  • Te weinig groei en carrière mogelijkheden
  • Een ondergewaardeerd gevoel en geen erkenning
  • Stress door overwerk en geen work-life balans
  • Verlies van vertrouwen in leidinggevende

Politiek is wanneer mensen hun woorden en daden kiezen op basis van hoe ze willen dat anderen reageren, in plaats van op wat ze echt denken.

Hoe krijg je je medewerkers in beweging?

Hoe hard jij als leidinggevende ook je best doet om je team die extra stap te laten zetten. Het lukt je niet. Dat kost je veel inspanning, energie en stress. Hoe krijg jij je medewerkers in beweging zodat ze zich ook betrokken voelen en kunnen voldoen aan de eisen die de klanten en de organisatie vandaag de dag aan ze stelt?

Betrokkenheid van je medewerkers verhogen

Om een cultuur van betrokkenheid te creëren, waarbij mensen zichzelf durven zijn, moet je ervoor zorgen dat je werkomgeving veilig is. Dat betekent dat mensen niet worden afgebrand die fouten maken. Ook roddel, verwijten en achterklap zijn funest voor het vertrouwen.

We vertellen medewerkers te vaak direct of indirect ‘to keep your mouth shut and your head down.’ Maar daarmee krijg je geen mooie resultaten of een betekenisvolle samenwerking. Geloof dat het de moeite waard is dat wat jij in de samenwerking legt, de ruimte die je medewerkers geeft effect zal hebben in hoe zij zich betrokken zullen voelen.

We vertellen medewerkers te vaak: ‘To keep your mouth shut and your head down’.

8 tips om de betrokkenheid van medewerkers te verhogen

Maak verwachtingen waar

Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken en wees eerlijk vanaf het begin van de sollicitatieprocedure.

Zorg voor een energieke omgeving

Zet mensen in hun kracht en laat ze dingen doen die ze graag doen en vaak daardoor goed kunnen.

Denk samen na over oplossingen

Laat medewerkers zelf meedenken over oplossingen. Schep duidelijkheid over doorgroeimogelijkheden. Communiceer transparant en helder over de mogelijkheden om door te groeien binnen je bedrijf. Dit kan medewerkers extra motiveren.

Betrek mensen bij het succes van de organisatie

Het is leuk en goed om (kleine) succes(jes) te vieren.

Bied voldoende steun

Laat medewerkers weten dat ze bij jou terecht kunnen in goede en slechte tijden en geef jouw team regelmatig feedback.

Geef blijk van erkenning

Een schouderklopje kan wonderen doen voor de motivatie. Laat je team zich goed voelen over hun werk door hen te tonen dat je hun prestaties waardeert.

Zorg voor een goede balans

Natuurlijk zijn de bedrijfsdoelen belangrijk, maar iemand heeft vaak ook nog een tweede leven.

Focus op plezier

Om die zelfde reden mag je als organisatie ook focussen op een stukje plezier. Doe eens gek op een vrijdag en haal pizza’s voor de afdeling.

Dus..

Uiteindelijk zijn er veel manieren om de betrokkenheid te vergroten. Ga daarom op zoek naar die manieren die bij jouw bedrijf passen.

Weer even terug naar Frank..

Dus wat had bedrijf X kunnen doen om de betrokkenheid van Frank te verhogen?
Betrokkenheid hangt voor een groot deel ervan af of medewerkers zich verbonden, gehoord voelen en of hun mening er toe doet. Zowel met de missie, de leidinggevende, collega’s als de doelstellingen.
Om betrokkenheid van Frank te verhogen was het dus van belang om de visie, verwachtingen en waarden van de organisatie continue helder te communiceren. Daarnaast had de leidinggevende in gesprek kunnen gaan met Frank over wat er exact van hem verwacht werd en daar op regelmatige basis met hem over te sparren. Oog te hebben voor de persoonlijke ontwikkeling van Frank in combinatie met de doelstellingen van het bedrijf maakt dat betrokkenheid gestimuleerd wordt.

‘De meeste redelijke mensen hoeven in een discussie niet hun zin te krijgen. Ze hoeven alleen maar gehoord te worden en te weten dat er rekening is gehouden met hun input en dat er op is gereageerd.’

Sleutel tot succes

Uiteindelijk zorgt de dialoog met elkaar en de manier waarop je daarmee omgaat, ervoor dat je als team verder komt. Of we nu met een walkman, diskette of smartphone zijn opgegroeid. Betrokken medewerkers willen namelijk net zoals jij dat je bedrijf het goed doet en zijn daarmee een belangrijke sleutel tot succes.

Wil jij weer met een betrokken team aan de slag maar weet je niet goed waar je moet beginnen. Wil jij:

  • Een team dat ervoor gaat om de beste resultaten te halen, nieuwe groeikansen aan te gaan, zodat je bedrijf kan blijven doorgroeien.
  • Inzicht in hoe je je team meeneemt in nieuwe ontwikkelingen, zodat je team op de hoogte is en zich daardoor ook echt betrokken voelt.
  • Een team dat doet waar je ze voor hebt aangenomen, zodat je ook de beste resultaten uit je team kunt halen.
  • Een zelfstandig team dat in je voordeel werkt en je vrijheid geeft, zodat je bezig kunt zijn met het aanpakken van nieuwe kansen.
  • Een team dat goed samenwerkt, in een fijne sfeer, zodat er een topteam staat.

Laten we dan eens samen bellen om te kijken hoe ik je hierbij kan helpen.

 

Petri Stalenhoef-Maaskant, auteur van deze blog, eigenaar van het bedrijf PaktDoor sparringpartner voor de MKB-ondernemer. Ik help ambitieuze ondernemers hoe je je teams voor je laat werken in plaats van tegen je, zodat hun bedrijf met succes kan blijven groeien.

Eens verder praten? Je kunt me bereiken via petri@paktdoor.nl